Jag presenterar för er CCMC, eller
crazy challenge mashup challenge! Det är en utmaning påhittad av
moi och är helt enkelt en galen blandning av några utmaningar som
redan existerar. Utmaningarna som står till grunden för denna är
legacy-utmaningen, 100 baby challenge, rainbowacy, midnight sun
challenge, perfect genes challenge samt repopulate a world-challenge.
CCMC går ut på att man ska spela i
tio generationer (legacy), skaffa tio barn i varje generation (100
baby challenge-legacy) där varje generation ska representera en färg
(rainbowacy), arvingen bestäms beroende på vilka gener den har
(PGC), det hela ska utspela sig på en liten, ganska öde tomt (MSC)
och barnen som inte blir arvingar ska flytta ut i staden och befolka
den (RAWC).
Utmaningen är avklarad när det tionde
barnet i den tionde generationen är född (eller adopterad). Meningen med utmaningen
är att prova på så mycket som möjligt i spelet och få en att
göra något olikt det man gör i vanliga fall. Man kommer också
kunna samla in poäng så att man blir mer motiverad till att testa
på mer utmanande aspekter i spelet. (jag vet att jag ofta spelar likadant hela tiden och missar mycket nytt som kommer i varje ny expansion)
Så, nu ska jag försöka gå igenom
reglerna på något sätt så att ni förstår.
Legacy/100BC/Rainbowacy
Du börjar med en startsim, som ska enligt rainbowacy-delen av
utmaningen vara ett bär* som går helt i vitt eller grått. Annat än
det får du bestämma helt när det gäller startsimmen, förutom att
den också ska ha egenskapen ogillar barn Denna
sim utgör generation 0 (inte gen. 1 eftersom man ska få tio barn i
tio generationer för att det ska bli 100 och den första
generationen består ju av en sim så det måste komma tio efter
den).
Startsimmen flyttas in på en tomt som är 10x10 rutor stor men får flytta in på en större tomt, om man vill, när man har råd. Från början ska startsimmen vara fattig, vilket är början på några utmaningar som legacy. för att minska hushållets pengar gör du så här:
Tryck på ctrl +shift + C och skriv in fusket TestingCheatsEnabled true sedan family funds <familjens efternamn> <1000> utan <>-tecknen. Detta ger hushållet bara 1000 simdaler. Sedan är det är viktigt att skriva in testingcheats-fusket igen men med false istället för true.
Om man tycker att det är krångligt eller så, så kan man ju alltid köpa en massa onödiga föremål, som träd och buskar, då får man mindre pengar men också mindre boplats. Det gör det bara mer utmanande vilket är bra. Om man vill så är det inte så farligt att börja med pengarna man har, om man vill bo i ett hus, redan från början och inte som en luffare med några möbler på en gräsmatta.
Simmen måste hitta någon att skaffa tio barn med. Denna sim måste
vara ett bär som går i en annan färg. Du kan antingen skapa simmen
själv och sätta den någonstans i staden, eller träffa en vanlig
sim i staden och göra om den till ett bär om du kan det (jag tänkte
göra detta och har modden Master Controller till hjälp). Jag
föreslår det förstnämnda om du inte redan har en mod som gör det
möjligt att ändra simmar från staden i CAS (går det med
boolprop?)
Nu ska din sim och det nykära bäret skaffa 10 barn. Eftersom det
bara får plats 8 simmar i ett hushåll måste barnen flytta ut så
fort de blivit ungdomar.
* En sim som är ett bär går i en färg, t.ex. ett gult bär har gult hår, gula ögon, kanske, men inte nödvändigtvist, gul hud och gula kläder. Man har bärsimmar i rainbowacys.
Här blir mitt vita bär nobbad en kyss av ett gult bär, som jag skapat och satt ut i staden.
Repopulate a world - Syskonen
Barnen som inte har turen att stanna kvar hos sin älskade familj,
ska alla flytta ut till samma hus, alltså samlas alla syskon i varje
generation i ett hus. Så det blir 10 hus fulla med oönskade syskon.
Eftersom, det jag nämnde tidigare, man bara kan bo 8 simmar i ett
hushåll går det inte riktigt ihop eller hur? En arvinge blir kvar i
CCMC-huset men de återstående nio barnen kan ju inte alla bo ihop
så ett barn till måste stanna kvar på CCMC-tomten. Alltså blir
ett barn arvinge, 8 flyttar ut till ett hus och ett tionde barn blir
också kvar. Vad ska då du göra med det? Jo, varför inte vara så
sadistisk som spelet låter dig vara och döda det? Den stackarn
stannar kvar i huset tillsammans med arvingen tills den blir ungdom
och tillintetgörs på din bestämning. Man får försöka samla så
många olika spöken som möjligt.
Man får gärna bygga husen åt syskonen själv, eftersom det också är en rolig aspekt i spelet. Det skulle kunna vara en gräns på hur mycket pengar man får använda för varje hus. Som att det första huset för de första 8 barnen i generation 1 byggs på en 10x10-tomt och att syskonen i gen. 10 får bo på en 60x60-tomt.
Perfect genes challenge -
Arvingen
I varje generation ska ju en arvinge
utses. Detta gör du enligt PGC-reglerna, simmen ska ha de rätta
generna. Men i denna utmaning så ska inte samma gener gå igenom
hela släkten, mellan alla arvingar, nej, det ska vara en ny gen i
varje ny generation. För att förenkla så ska arvingen ha generna
av den utomstående föräldern, alltså inte din sims -startsimmens
eller arvingens.
T.ex. har du en grå kvinna som
startsim. Hon träffar ett gult bär, med gult hår och ögon. De
börjar skaffa en massa barn. Arvingen blir ett barn som har faderns
gener, alltså gula ögon och gult hår. Anledningen är för att
detta delvis är en rainbowacy så varje generation ska representera
en färg. Nu blir ju alltså generation 1 (kom ihåg att startsimmen och hens partner är gen. 0) gul, och du måste göra
om denna procedur för att få en ny färg i nästa generation.
Om inget av de 10 barnen får de rätta
generna så väljs helt enkelt bara någon ut till att bli arvinge
och inte flytta ut när den blivit ungdom. (Ett tips är att ta någon
med rätt ögonfärg, eftersom man alltid kan ändra hårfärgen)
Poängjakt!
För att göra denna utmaning mer
utmanande (som om det behövs) så kan man också uppfylla små
achievements för att få poäng. Egentligen gör man ju inget med
poängen, man kan väl spela en gång sedan en gång till för att
försöka få fler poäng än gången innan eller jämföra med
andras
poäng men vem vill göra det??
Jag har med poäng för att man ska
bli mer intresserad av att testa på nya saker. Jag vet att jag
alltid spelar ganska lika hela tiden och det finns vääldigt mycket
jag inte testat på i spelet än, så jag ska göra det och få
oexisterande belöningar i form av poäng.
Här är poängen du kan samla
in!
De är indelade i expansioner för att ordna upp bland dem och för
att du lätt ska kunna bortse poäng du inte kan få om det är
expansioner du inte äger.
Grundspelet
1 poäng för varje uppfylld livsönskan
1 poäng för varje unik avklarad
karriär
1 poäng för varje toppad färdighet
1 poäng för varje avklarad färdighetsutmaning
1 poäng för varje unik död
1 poäng för varje avklarad möjlighet
Destination
Världen
1 poäng för varje utlandsresa
1 poäng för varje helt utforskad grav
1 poäng för varje full reliksamling
Drömjobb
1 poäng för varje unik avklarat yrke
Kvällsnöjen
1 poäng för uppnått 5-stjärnigt kändisskap
något om band?
Leva Livet
1 poäng för varje vuxen låtsaskompis
1 poäng för varje död trädgårdstomte
1 poäng för varje avklarad
internatskoleperiod
1 poäng för varje toppad fritidsaktivitet
1 poäng för varje lyckad medelålderskris
Husdjur
1 poäng för varje nytt husdjur (adopterat, köpt eller framavlat)
något om enhörningen?
I Rampljuset
1 poäng för varje toppad artistkarriär
Övernaturligt
1 poäng för den första varulven
1 poäng för den första vampyren
1 poäng för den första häxan
1 poäng för den första älvan
1 poäng för varje zombie som skapas
Årstider
1 poäng för varje alienkidnappning
något om festivalbiljetter?
Universitetsliv
1
poäng för varje år på universitet
1 poäng för varje toppad social grupp
något om bloggande?
Semesterparadis
något om hotellägande?
Övrigt
1 poäng för varje unik trädgårdstomte
1 poäng för att alla olika sorters
magiska tomtar funnits i familjen
1 poäng för att alla övernaturliga
varelser funnits i familjen (vampyr, mumie, simbot, enhörning, ande
i flaskan osv. Tänk på att det har kommit en ny varelse i varje
expansion förutom övernaturligt där det kom flera)
Det som är skrivet i blått är saker som är oklara än så länge, och jag vill ha hjälp av er för fler regler och poäng att samla. Är något oklart och oförståeligt, vilket mycket lär vara till och med för mig, fråga bara, eller kör på som du själv vill.
Jag skriver dessa regler först och främst för att jag ska skriva om min CCMC-familj här på bloggen så att ni kan se vad det är jag gör. Men om ni också vill testa på den så gör det :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar