torsdag 8 augusti 2013

UItmaning - Crazy Challenge Mashup Challenge - Regler

Jag presenterar för er CCMC, eller crazy challenge mashup challenge! Det är en utmaning påhittad av moi och är helt enkelt en galen blandning av några utmaningar som redan existerar. Utmaningarna som står till grunden för denna är legacy-utmaningen, 100 baby challenge, rainbowacy, midnight sun challenge, perfect genes challenge samt repopulate a world-challenge.

CCMC går ut på att man ska spela i tio generationer (legacy), skaffa tio barn i varje generation (100 baby challenge-legacy) där varje generation ska representera en färg (rainbowacy), arvingen bestäms beroende på vilka gener den har (PGC), det hela ska utspela sig på en liten, ganska öde tomt (MSC) och barnen som inte blir arvingar ska flytta ut i staden och befolka den (RAWC).

Utmaningen är avklarad när det tionde barnet i den tionde generationen är född (eller adopterad). Meningen med utmaningen är att prova på så mycket som möjligt i spelet och få en att göra något olikt det man gör i vanliga fall. Man kommer också kunna samla in poäng så att man blir mer motiverad till att testa på mer utmanande aspekter i spelet. (jag vet att jag ofta spelar likadant hela tiden och missar mycket nytt som kommer i varje ny expansion)

Så, nu ska jag försöka gå igenom reglerna på något sätt så att ni förstår.

Legacy/100BC/Rainbowacy
Du börjar med en startsim, som ska enligt rainbowacy-delen av utmaningen vara ett bär* som går helt i vitt eller grått. Annat än det får du bestämma helt när det gäller startsimmen, förutom att den också ska ha egenskapen ogillar barn Denna sim utgör generation 0 (inte gen. 1 eftersom man ska få tio barn i tio generationer för att det ska bli 100 och den första generationen består ju av en sim så det måste komma tio efter den).
Startsimmen flyttas in på en tomt som är 10x10 rutor stor men får flytta in på en större tomt, om man vill, när man har råd. Från början ska startsimmen vara fattig, vilket är början på några utmaningar som legacy. för att minska hushållets pengar gör du så här:
Tryck på ctrl +shift + C och skriv in fusket TestingCheatsEnabled true sedan family funds <familjens efternamn> <1000> utan <>-tecknen. Detta ger hushållet bara 1000 simdaler. Sedan är det är viktigt att skriva in testingcheats-fusket igen men med false istället för true.
Om man tycker att det är krångligt eller så,  så kan man ju alltid köpa en massa onödiga föremål, som träd och buskar, då får man mindre pengar men också mindre boplats. Det gör det bara mer utmanande vilket är bra. Om man vill så är det inte så farligt att börja med pengarna man har, om man vill bo i ett hus, redan från början och inte som en luffare med några möbler på en gräsmatta.

Simmen måste hitta någon att skaffa tio barn med. Denna sim måste vara ett bär som går i en annan färg. Du kan antingen skapa simmen själv och sätta den någonstans i staden, eller träffa en vanlig sim i staden och göra om den till ett bär om du kan det (jag tänkte göra detta och har modden Master Controller till hjälp). Jag föreslår det förstnämnda om du inte redan har en mod som gör det möjligt att ändra simmar från staden i CAS (går det med boolprop?)
Nu ska din sim och det nykära bäret skaffa 10 barn. Eftersom det bara får plats 8 simmar i ett hushåll måste barnen flytta ut så fort de blivit ungdomar.

* En sim som är ett bär går i en färg, t.ex. ett gult bär har gult hår, gula ögon, kanske, men inte nödvändigtvist, gul hud och gula kläder. Man har bärsimmar i rainbowacys.
Här blir mitt vita bär nobbad en kyss av ett gult bär, som jag skapat och satt ut i staden.

Repopulate a world - Syskonen
Barnen som inte har turen att stanna kvar hos sin älskade familj, ska alla flytta ut till samma hus, alltså samlas alla syskon i varje generation i ett hus. Så det blir 10 hus fulla med oönskade syskon. Eftersom, det jag nämnde tidigare, man bara kan bo 8 simmar i ett hushåll går det inte riktigt ihop eller hur? En arvinge blir kvar i CCMC-huset men de återstående nio barnen kan ju inte alla bo ihop så ett barn till måste stanna kvar på CCMC-tomten. Alltså blir ett barn arvinge, 8 flyttar ut till ett hus och ett tionde barn blir också kvar. Vad ska då du göra med det? Jo, varför inte vara så sadistisk som spelet låter dig vara och döda det? Den stackarn stannar kvar i huset tillsammans med arvingen tills den blir ungdom och tillintetgörs på din bestämning. Man får försöka samla så många olika spöken som möjligt.

Man får gärna bygga husen åt syskonen själv, eftersom det också är en rolig aspekt i spelet. Det skulle kunna vara en gräns på hur mycket pengar man får använda för varje hus. Som att det första huset för de första 8 barnen i generation 1 byggs på en 10x10-tomt och att syskonen i gen. 10 får bo på en 60x60-tomt.

Perfect genes challenge - Arvingen
I varje generation ska ju en arvinge utses. Detta gör du enligt PGC-reglerna, simmen ska ha de rätta generna. Men i denna utmaning så ska inte samma gener gå igenom hela släkten, mellan alla arvingar, nej, det ska vara en ny gen i varje ny generation. För att förenkla så ska arvingen ha generna av den utomstående föräldern, alltså inte din sims -startsimmens eller arvingens.
T.ex. har du en grå kvinna som startsim. Hon träffar ett gult bär, med gult hår och ögon. De börjar skaffa en massa barn. Arvingen blir ett barn som har faderns gener, alltså gula ögon och gult hår. Anledningen är för att detta delvis är en rainbowacy så varje generation ska representera en färg. Nu blir ju alltså generation 1 (kom ihåg att startsimmen och hens partner är gen. 0) gul, och du måste göra om denna procedur för att få en ny färg i nästa generation.
Om inget av de 10 barnen får de rätta generna så väljs helt enkelt bara någon ut till att bli arvinge och inte flytta ut när den blivit ungdom. (Ett tips är att ta någon med rätt ögonfärg, eftersom man alltid kan ändra hårfärgen)



Poängjakt!
För att göra denna utmaning mer utmanande (som om det behövs) så kan man också uppfylla små achievements för att få poäng. Egentligen gör man ju inget med poängen, man kan väl spela en gång sedan en gång till för att försöka få fler poäng än gången innan eller jämföra med andras
poäng men vem vill göra det??
Jag har med poäng för att man ska bli mer intresserad av att testa på nya saker. Jag vet att jag alltid spelar ganska lika hela tiden och det finns vääldigt mycket jag inte testat på i spelet än, så jag ska göra det och få oexisterande belöningar i form av poäng.

Här är poängen du kan samla in!
De är indelade i expansioner för att ordna upp bland dem och för att du lätt ska kunna bortse poäng du inte kan få om det är expansioner du inte äger.
Grundspelet
1 poäng för varje uppfylld livsönskan
1 poäng för varje unik avklarad karriär
1 poäng för varje toppad färdighet
1 poäng för varje avklarad färdighetsutmaning
1 poäng för varje unik död
1 poäng för varje avklarad möjlighet

Destination Världen
1 poäng för varje utlandsresa
1 poäng för varje helt utforskad grav
1 poäng för varje full reliksamling

Drömjobb
1 poäng för varje unik avklarat yrke

Kvällsnöjen
1 poäng för uppnått 5-stjärnigt kändisskap
något om band?

Leva Livet
1 poäng för varje vuxen låtsaskompis
1 poäng för varje död trädgårdstomte
1 poäng för varje avklarad internatskoleperiod
1 poäng för varje toppad fritidsaktivitet
1 poäng för varje lyckad medelålderskris

Husdjur
1 poäng för varje nytt husdjur (adopterat, köpt eller framavlat)
något om enhörningen?

I Rampljuset
1 poäng för varje toppad artistkarriär

Övernaturligt
1 poäng för den första varulven
1 poäng för den första vampyren
1 poäng för den första häxan
1 poäng för den första älvan
1 poäng för varje zombie som skapas

Årstider
1 poäng för varje alienkidnappning
något om festivalbiljetter?

Universitetsliv
1 poäng för varje år på universitet
1 poäng för varje toppad social grupp
något om bloggande?

Semesterparadis
något om hotellägande?

Övrigt
1 poäng för varje unik trädgårdstomte
1 poäng för att alla olika sorters magiska tomtar funnits i familjen

1 poäng för att alla övernaturliga varelser funnits i familjen (vampyr, mumie, simbot, enhörning, ande i flaskan osv. Tänk på att det har kommit en ny varelse i varje expansion förutom övernaturligt där det kom flera)


Det som är skrivet i blått är saker som är oklara än så länge, och jag vill ha hjälp av er för fler regler och poäng att samla. Är något oklart och oförståeligt, vilket mycket lär vara till och med för mig, fråga bara, eller kör på som du själv vill.
Jag skriver dessa regler först och främst för att jag ska skriva om min CCMC-familj här på bloggen så att ni kan se vad det är jag gör. Men om ni också vill testa på den så gör det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar