onsdag 4 januari 2012

101 själar - Prolog

En tom vit oändlighet.
En kvinna vaknar upp i denna ljusa oändlighet och skyddar sig med handen mot ljuset.

"Var är jag..?" säger hon hest för sig själv. En hemsk huvudvärk bankar i huvudet. "Vem är jag..?" fortsätter hon.

Hur hon än försöker kan hon inte minnas hur hon hamnade där. Hon minns ingenting. Inte ens vem hon själv är.
Framför henne står en gestalt som påminner henne om en ängel. När situationen inte kunde bli konstigare..
"Du är Lyssa Vixen. Du är kreativ och duktig på att hantera en pensel, har ett sinne som ett barn, tycker om att umgås, har ett problem med att hålla fingrarna i styr och kan ta saker som inte är dina och du kan vara lite smått galen ibland. Du föredrar middagar hemma och långa promenader längst stranden" säger gestalten som om hon läser ur en dejtingannons från en tidning.
Kvinnan som tydligen heter Lyssa stod tyst.
"Och jag är Aegeia. Jag har kallat dig hit för att berätta om din utmaning-" säger ängeln. "Du ska avla fram ett hundra barn"
"Heh... Ursäkta?" frågar Lyssa som inte kan förstå vad som pågår.
"Ja, denna värld är annorlunda. Du skall icke åldras. Icke heller ska dina barn det. Därför använder du speciella födelsedagstårtor som-" Hon blir avbruten.
"Asså, jag vet inte vem du är eller var vi är, jag vet inte ens vem jag är! Vad är det som händer??"
Ängeln suckar och fortsätter: "det finns fem stadier som dina barn ska gå igenom; bebis, småbarn, barn, tonåring och ungdom. När ett barn har växt upp till ungdoms-stadiet så måste denne flytta ut för att fler barn ska få plats."
"Vem tror du att du är!? Kan du snälla hålla pajhålet och visa mig vägen härifrån!"
"Kan du snälla säga vad du gör? Jag fattar ingenting! Hur ska jag kunna skaffa ETT HUNDRA barn?? Jag har aldrig ens tänkt på att skaffa barn, i alla fall tror jag inte det. Jag vet ingenting, jag måste ha minnesförlust, eller något... Du har inte drogat mig, eller..? Och vad ska du föreställa? En ängel? Du, jag är inte ens troende... Inte vad jag tror i alla fall... ARGH!" skriker Lyssa osäkert mot gestalten.
"Ah, det leder mig till fäderna" säger Aegeia som inte alls lyssnar på Lyssas klagande.
Lyssa blir irriterad på att ängeln inte hör på henne och undrar om den ens har några öron.
Ängeln fortsätter: "vardera barn måste ha olika fäder. Om det inte blir tvillingar eller trillingar då de så klart har samme far".
"Du lyssnar ju inte på vad jag säger!"
"Och all kärlek ska gå till barnen så du får inte, under några omständigheter, gifta dig".

"Men hur hade du tänkt att det skulle gå till då? Ska jag bara gå fram till någon kille och säga 'hej, jag är Lyssa, vill du ha ett barn med mig?'"
"Den var rätt bra, den borde jag skriva ner...", fnissar Lyssa för sig själv som för en stund kommer bort från alla konstigheter.
"Du får icke hava något arbete eftersom ditt liv bara får kretsa runt dina barn, så du får skaffa pengar från andra håll. Barnen får växa upp när de som småbarn har lärt sig alla nödvändigheter som att gå och prata, och de får växa upp från barn och tonåring och från tonåring till ungdom när de har uppnått goda insatser i skolan. Till sist så nämner jag att en melodi kommer att spelas när du har blivit havande så att du vet att du har lyckats."
Den underliga änglalika gestaltens massa börjar tyna bort. Lyssa ville bli av med henne men nu har hon för många frågor. Aegiea viskar en sista sak till henne: "Jag vakar över dig".
Lyssa blir ensam kvar, chockad.
"Men VARFÖR?!"
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Då har min 100 baby challenge börjat! C:
Detta var en prolog där man får en presentation av huvudpersonen Lyssa och hennes utmaning. Mer fakta än så här får man inte än så länge men längre fram i utmaningen kommer mer....., liksom.. Det hela ska vara lite mystiskt så mer säger jag nog inte. Aegeia betyder ljus, om det var någon som ville veta det.. Nästa del, och början av själva utmaningen kommer snart C:
Orginala inlägget från 4 jan 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar